RVO – Organisaties hebben behoefte aan een positieve aanspreekcultuur
We spraken met Suzanne Verboon, Team Manager bij Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO.nl) over het bouwen aan een positieve aanspreekcultuur: “De bal is aan het rollen gegaan toen ik een artikel had gelezen over feedforward. Op dat moment waren we net aan het zoeken hoe we als team beter en doelgerichter konden samenwerken, dus de stap was gauw gezet. Zo zijn we met Muriel Schrikkema in contact gekomen. Uit die gesprekken bleek algauw dat we teveel focusten op het mensgerichte. De softe aanpak, zeg maar, in plaats van onze verwachtingen duidelijker te kaderen. Hard en zacht, zeg maar”.
Bouwen aan een positieve aanspreekcultuur? Vergeet het woord ‘fouten’!
“Wat me opvalt – niet alleen bij ons, maar ook bij andere organisaties – is dat een effectieve aanspreekcultuur vaak iets lastig is. Mensen hebben het graag over fouten van iemand anders. Maar waarom moet iemand per se met een fout worden geassocieerd? Mensen maken niet met opzet fouten. Integendeel. Meestal gebeurt die fout door heel andere factoren. Zo kan het zijn dat er geen goede briefing werd gegeven. Of dat iets heel snel moest gebeuren. Natuurlijk gebeuren er dan zogenaamde fouten. Het komt erop neer om de boodschap zodanig positief te verwoorden, dat je tot een beter gesprek komt. Je kan heel gemakkelijk zeggen ‘er is wéér een fout gemaakt’, maar daarmee help je niemand vooruit. Als je duidelijk maakt dat het al behoorlijk goed gaat, met uitzondering van een aantal kleine puntjes, komt dat al helemaal anders over. Op die manier kan je samen zoeken naar een oplossing om bijvoorbeeld efficiënter te werken”.
Betere resultaten bereik je SAMEN
“Als we minder gaan focussen op die fouten van anderen, bereiken we eigenlijk veel meer. Waarom? Zodra je mensen confronteert met hun tekortkomingen, krijg je heel vaak het omgekeerde resultaat. Ze voelen zich aangevallen, nemen het te persoonlijk en schieten in de verdediging. Doordat ze stress ervaren, gaan ze niet meer actief luisteren. Met als gevolg dat je helemaal niets bereikt. Een efficiënte samenwerking kan je vergeten. En problemen worden op die manier ook niet opgelost. Als teammanager bij de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland probeer ik feedforward altijd en overal toe te passen. Ik ben ervan overtuigd dat, op die manier, de boodschap altijd veel beter overkomt. Mensen luisteren beter, ze zijn gemotiveerder en willen er ook iets aan doen. Weet je, je moet er altijd van uitgaan dat iemand z’n job sowieso serieus neemt. Er zijn slechts uitzonderlijke gevallen waarbij dat niet het geval is. En in die gevallen zou feedforward ook niet helpen. In principe wil iedereen het beter doen en groeien in zijn job”.
Anderen motiveren om feedforward toe te passen
“Ik betrap er mezelf steeds vaker op dat ik niet alleen zélf feedforward toepas, maar ook anderen alert maak op de mogelijkheden ervan. Dan zeg ik spontaan ‘Heb je gezien hoe ik die boodschap heb overgebracht?’. Als management team moet je elkaar aanvullen. Zo merkte ik laatst op dat een andere teamleider vaak té direct was als het op aansturen van haar team aankwam. Hierdoor liep ze tegen dingen aan, in plaats van het gewenste resultaat te bereiken. Ik heb haar daar toen alert op gemaakt. Eigenlijk is feedforward iets waar we allemaal, binnen het management team, sterk mee bezig zijn. We zijn ons ervan bewust dat je zo’n nieuwe positieve aanspreekcultuur niet zomaar in 1 keer kan uitrollen. Zoiets vraagt tijd, maar we komen er wel. Stap voor stap”.
Veel profit en non-profit organisaties (o.a. RTL Nederland, Gasunie, ABN Amro Bank, Schadefonds Geweldsmisdrijven, GHOR Hollands Midden, Ministerie van Economische Zaken, AstraZeneca, Staatsbosbeheer, WonenBreburg, DNB, Hecht, Doornroosje, etc.) helpen wij op weg naar een positieve aanspreekcultuur. Interessant? Neem dan contact op voor meer informatie of het maken van een afspraak met Muriel Schrikkema (schrikkema@dir.nl of 035 603 7979).