Op 9 mei ontving ABN AMRO ruim 400 gasten van binnen en buiten de bank voor het congres Do or Die-versity. ABN AMRO wil meer diversiteit in de top en de ‘pijplijn’ die naar de top leidt. Dagvoorzitter Jörgen Raymann introduceerde een aantal belangrijke keynotespeakers: Ben Verwaayen (CEO Alcatel-Lucent), Mirjam de Blécourt (partner bij Baker & McKenzie), Sadik Harchaoui (voorzitter van de raad van bestuur van FORUM) en bestuursvoorzitter Gerrit Zalm. Esther Mollema maakte onderdeel uit van het middagprogramma met een zeer geslaagde workshop over mindbugs.
We hebben allemaal mindbugs
Beslissingen nemen we niet rationeel. We beslissen op basis van emotie, en zoeken daar vervolgens argumenten bij. Esther Mollema, managing director van Direction, gaf tijdens het congres een workshop over mindbugs: onbewuste ideeën die als vanzelf in ons hoofd opkomen. Talloze voorbeelden kwamen voorbij, ondersteund met foto’s, filmpjes en onderzoeken. Esther maakte direct duidelijk dat vrijwel iedereen mindbugs heeft: ‘We denken allemaal echter dat het bij onszelf wel mee zal vallen. Het is geen opzet of onwil. Het zijn onze hersenen, die leggen ongevraagd verbindingen.’ Kritisch kijken naar de meningen van ons en blijven nadenken, lijkt de enige remedie. Esther noemt de vier hardnekkigste mindbugs:
- Mannen zijn betere leiders: ‘Typisch een voorbeeld van een mindbug die heel lang geleden is ontstaan – toen we nog in groepen van 150 man rondzwierven op de savanne. De sterkste figuur liep voorop en had de leiding. Dat was een man.’
- Vrouwen die kinderen hebben, zijn niet meer ambitieus: ‘Collega’s die merken dat een vrouwelijke collega eerder weg moet of er een keer niet is vanwege haar kind, onthouden dit drie maanden. Dat de betreffende vrouwelijke collega die “verloren” tijd allang heeft ingehaald, is na twee weken weer vergeten.’
- Mensen met een typische niet-Westerse naam, denk aan Mohammed, zijn niet hoog opgeleid: ‘De universiteit van Chicago heeft onderzoek gedaan met cv’s: boven de ene stond een niet-Westerse naam, boven de andere een typisch Amerikaanse. De “Amerikaanse” mensen werden 50 procent meer uitgenodigd dan de niet-Amerikanen. Onbewust, in een nano-seconde, denken we: de persoon met de niet-Westerse naam kan niet hoogopgeleid zijn.’
- Vrouwen met hoofddoeken hebben thuis niets te zeggen en daar heb je op het werk dus niets aan: ‘We denken dat vrouwen door hun partner worden verplicht een hoofddoek te dragen. Vrouwen die zich blijkbaar zo onderdanig opstellen, kunnen niet bijdragen in managementposities, denken we. ’
Bron: Anno Nu, intern magazine ABN AMRO
Voor meer informatie over de diversiteitsprogramma’s, mindbugs workshops en andere programma’s van Direction kunt u contact opnemen met Esther Mollema (T. 035-6037979).