Is doen de beste manier van denken?
woensdag, 21 januari 2015
door Muriel Schrikkema Vaak formuleren we gedragingen om te verbeteren, als mens, afdeling of organisatie. Te weinig tijd om te kunnen verbeteren is vervolgens vaak een excuus om het toch niet te doen. Een dag heeft echter 24 uur en een uur 60 minuten, daar is weinig aan te veranderen. Tijd valt dan ook niet […]
Scoor met ambitie: Haal het beste uit al je mensen
dinsdag, 15 april 2014
Als je je medewerkers de ruimte geeft voor hun ambities, leg je een sterke basis voor een succesvol team. Maar om team ambities te kunnen waarmaken, moeten mensen eerst weten (en uitspreken) wat ze echt willen. In het algemeen zijn vrouwen minder gewend om hun ambities scherp te formuleren en ze vervolgens openlijk na te […]
Manager, ken de drie basisbehoeften
woensdag, 17 juli 2013
Managers hebben de neiging naar niet-presteerders zélf te wijzen. De oorzaak van het niet presteren wordt dan bij de betreffende medewerkers gelegd. ‘Ze zijn niet betrokken, ze zijn negatief’, wordt dan gezegd. Wat managers vaak verzuimen is na te gaan waaróm deze medewerkers niet presteren en naar de eigen bijdrage daarin te kijken. ‘We hebben […]
Het gaat eindelijk goed in Nederland
maandag, 10 juni 2013
De crisis die ons land raakt treft heel veel organisaties. Geen enkele organisatie ontkomt eraan om te overdenken wat ze doen en om het anders aan te pakken. Bij dat echt aanpakken zitten ook pijnpunten die we soms al jaren uit de weg zijn gegaan. Vooral zaken die personen aangaan zijn we te vaak ontlopen. […]
Training ‘Wat moet ik nou met jou?’ maakt van afhakers weer aanhakers
vrijdag, 31 mei 2013
Onlangs hebben wij een groot onderzoek opgestart ter voorbereiding van de training ‘Wat moet ik nou met jou?’. Binnenkort publiceren wij alle resultaten uit dit waardevolle onderzoek. Een van de conclusies is dat de totale loonsom die we in Nederland uitgeven aan mensen die onvoldoende presteren meer dan veertig miljard per jaar is! Tijdens de training ‘Wat […]
Innovatie in management trainingen
dinsdag, 4 december 2012
Dit artikel illustreert hoe organisaties een toenemende behoefte hebben om grotere groepen werknemers in nieuwe gebieden op te leiden. Traditionele opleidingsleveranciers zijn niet goed uitgerust om op deze veranderde behoeften in te spelen. Het artikel onderzoekt op welke manieren organisaties en trainingsaanbieders zullen gaan samenwerken. Tenslotte introduceert het ideeën hoe u uw management trainingen vorm […]
Ernest Shackleton – de HPO leider?
maandag, 6 februari 2012
Tijdens veel van onze trainingen rond High Performance Leiderschap gebruiken wij het voorbeeld van ontdekkingsreiziger Ernest Shackleton. Ernest Shackleton heeft in onze ogen veel eigenschappen van een echte High Performance Leider. Ernest Shackleton liet de harde en zachte succesfactoren zien van sterk leiderschap en management. In onderstaand artikel, van Wharton University, zijn enkele van Ernest Shackleton leiderschapskwaliteiten […]
Lessen rond leiderschap van de Harvard Business School
vrijdag, 29 april 2011
Recent heeft Esther Mollema aan de Harvard Business School deelgenomen aan de training ‘Leadership Best Practices Program’. In een uitgebreid verslag vertelt Esther over deze waardevolle lessen rond leiderschap. Essentieel tijdens de training was de vraag of aangeboren leiderschap niet achterhaald is. Hoe dit in de praktijk te realiseren en de eigen mensen te laten […]
De toegevoegde waarde als leidinggevende
dinsdag, 14 september 2010
‘We maken een kringetje’ – je toegevoegde waarde als leidinggevende! Column door Muriel Schrikkema ’Help, ik moet nu iets doen waarvoor ik eigenlijk niet heb geleerd’ Leidinggevende word je vaak vanuit de inhoud. Je doet je werk goed, wordt specialist en mag uiteindelijk anderen gaan begeleiden in het werk waar je zelf heel goed in […]