nlNederlands

Artikel

Onderzoeksrapport rond ondermaats presteren: 15% Nederlandse werknemers zijn niet-presteerders

Lees verder
1 miljoen werknemers ondermaats presteren

Case

Leiderschapstraject bij ICT dienstverlener

Lees verder
Leiderschapstraject bij ICT dienstverlener NCCW

Maatwerk training

Training voor HR afdelingen: De juiste HR ingangen om de performance te verbeteren

Lees verder

High Performance Organisation

Esther Mollema is Algemeen Directeur van het HPO Center en bewaakt in haar rol vooral de visie en langetermijngerichtheid van de organisatie. Marco Schreurs is Marketing Directeur binnen het HPO Center is in zijn rol verantwoordelijk voor de wereldwijde uitrol van het HPO-gedachtegoed.

High Performance Organisation

High Performance OrganisationBij het HPO Center hebben wij jarenlange ervaring in het begeleiden van organisaties. We zagen dat sommige organisaties soepeler werkten, beter functioneerden en betere resultaten behaalden dan andere. We waren geïntrigeerd en nieuwsgierig. Dr. André de Waal, een van onze partners in het managementteam van het HPO Center, investeerde vijf jaar wetenschappelijk onderzoek om de vijf belangrijke redenen te vinden waarom sommige organisaties (die we een High Performance Organisation, HPO’s, noemen) zo veel beter presteren dan andere:

  1. Het management van een High Performance Organisation is van een hoge kwaliteit en combineert integriteit en
    coachend leiderschap met snelle besluitvorming.
  2. In de cultuur van een High Performance Organisation wordt iedereen intensief betrokken om via de dialoog kennis met elkaar uit te wisselen en om acties naar betere prestaties te initiëren.
  3. HPO’s zijn gericht op de lange termijn, voor klanten en samenwerkingsorganisaties, maar vooral ook voor medewerkers. Management wordt door promoties van binnenuit aangevuld.
  4. HPO’s kennen hun onderscheidende kenmerk in de markt, en laten alle medewerkers continu bijdragen aan het verbeteren van processen, diensten en producten.
  5. De medewerkers van HPO’s zijn divers, complementair en kunnen goed samenwerken. Ze zijn flexibel en veerkrachtig, ten dienste van het resultaat.

We zien dat HPO’s een organisatiecultuur hebben waarin mensen met heel veel verschillende meningen gehoord worden. Ze werken actief aan mechanismen om al die meningen doorlopend te horen en te wegen. De verschillende meningen zorgen ervoor dat er bij elke besluitvorming veel alternatieven worden bekeken. En dat maakt dat HPO’s, in vergelijking met minder presterende organisaties, betere beslissingen nemen. Juist omdat veel verschillend denkende mensen aan de oplossing en/of beslissing hebben bijgedragen. In een High Performance Organisation worden verschillen daarom gekoesterd.

Concurrentievoordelen van een High Performance Organisation

Een van de kenmerkende factoren van HPO’s is een divers en complementair managementteam (en dito medewerkersteam). Dit verhoogt de creativiteit waarmee complexe situaties en knelpunten in de organisatie kunnen worden opgelost. Het management van een High Performance Organisation streeft er gericht naar dat:

Voorbeelden van High Performance Organisation Programma’s

Wilt u meer weten over de succesfactoren van een High Performance Organisation en wat wij daarin voor u kunnen betekenen? Neemt u dan contact op met Esther Mollema.