Maatwerktraining: Feedback geven en ontvangen
feedforward je feedback in zowel hiërarchische als horizontale werkrelaties
Bij beïnvloeding van gedrag gaat het om het afleren van ‘oud’ gedrag en het aanleren van ‘nieuw’ gedrag. Communiceren over dit gedrag is hierbij essentieel, want strikt genomen is het niet mogelijk ‘nieuw’ gedrag aan te leren zonder feedback geven en ontvangen. Of nog beter: feedforward geven en ontvangen.
Echter, zoeken naar een vriendelijke en duidelijke manier om iets te zeggen tegen een collega of baas over zijn/haar gedrag of prestatie blijkt heel moeilijk te zijn. Het ontbreekt velen aan moed of vaardigheden om goede stimulerende feedback te geven. Zelf feedback geven en ontvangen is lastig!
Dit is de kern waarom veel veranderingstrajecten zo stroperig, niet transparant en zonder duidelijk (meetbaar) eindresultaat zijn. Goed feedback geven en ontvangen lijkt een ware kunst te zijn en vormt een essentiële vaardigheid bij het maken van goede besluiten en acties gedurende ontwikkel- en/of veranderingstrajecten. Het is een basisvoorwaarde die onontbeerlijk is voor het bereiken van (top)prestaties als team of afdeling!
Resultaat training
De training feedback geven en ontvangen; feedforward je feedback leert je meer open en eerlijk te communiceren, zonder dat er een gekunstelde werksfeer ontstaat. Het resultaat is betere besluiten en acties. Je kunt je gesprekken in werksituaties beter sturen en bent minder bang voor confrontaties en escalaties. Ook leer je open te staan voor de stimulerende feedback van een ander.
Praktische opzet
De theorie rond feedforward is gemakkelijk te begrijpen. Het toepassen is veel moeilijker! Inzicht krijgen in je eventuele belemmeringen rond kritische feedback geven en ontvangen en/of het tonen van waardering is hierbij van onschatbaar belang. Deze training kent dan ook een zeer praktische opzet .
Je gaat:
- Reflecteren op eigen gedrag.
- Mogelijkheden onderzoeken voor het geven en ontvangen van goede feedforward.
- Veel oefenen!
Voor wie is de training?
De training is interessant voor je als je de confrontatie met een ander wilt leren aangaan om eerlijk en respectvol te kunnen zeggen wat je van zijn/haar gedrag vindt. En/of je wilt leren beter open te staan voor de feedforward van een ander.
Kortom: wanneer je gesprekken in je werksituatie beter wilt sturen, zowel in hiërarchische als horizontale werkrelaties, dan is deze training voor jou en je afdeling.
Onderdelen van het programma:
- Eigen case-presentatie én oplossing.
- Inzicht in waar feedback voor jou aan moet voldoen.
- Word je bewust van hoe jij van nature op feedback reageert.
- Krijg inzicht in de belemmeringen die maken dat je geen directe en gerichte feedback geeft en kan ontvangen.
- Oefen met het vragen, goed geven en ontvangen van feedforward.
- Leer effectief gebruikmaken van non-verbale communicatie.
Oefen en reflecteer op je eigen en de ander zijn gedrag!
Maatwerk
Deze training bereikt optimale effectiviteit wanneer deze door een heel team of de volledige afdeling wordt gevolgd. Dit bevordert een cultuur van openheid en eerlijkheid binnen het team of de afdeling, waardoor gedragsveranderingen effectiever worden geïmplementeerd en bestendigd.
Deelnemen als team of afdeling leidt tot:
- Verbeterde communicatie tussen individuen en binnen teams.
- Sterkere team- en groepsbesluiten, resulterend in doeltreffender acties.
- Betere werkrelaties, gekenmerkt door open en eerlijke communicatie.
- Verbeterde sturing en organisatie binnen de afdeling.
Indien je meer wilt weten over hoe Direction jou verder kan ondersteunen, neem dan contact op met Muriel Schrikkema op 035 – 603 79 79 of via schrikkema@dir.nl. Zij bespreekt graag de mogelijkheden voor een op maat gemaakte training rond feedback geven en ontvangen: feedforward je feedback.