(035) 603 7979

nl

en

Experts

Muriel Schrikkema – Mrs. Feedforward

Muriel is er van overtuigd dat iedereen in staat is om meer te bereiken door het beter benutten van de eigen en elkaars kwaliteiten. Ze is een expert in het creëren van een positieve, open- en actiegerichte cultuur, waarin diverse kwaliteiten worden geïncludeerd en benut. Ze is een veelgevraagd expert rond feedforward (ontwikkelgesprekken), inclusie, teamontwikkeling, High Performance Leiderschap en samenwerken.

Lees verder

Marco Schreurs – HPO expert

Voor Marco gaat er niets boven het bouwen aan High Performance Teams en Organisaties. Zijn kracht zit in het combineren van bewezen inzichten met inspirerende voorbeelden. Marco is verantwoordelijk voor o.a. de HPO-diagnose en de feedforward analyse™. Marco schreef de bestsellers Animal Firm en Een High Performance Organisatie … Wat is dat?

Lees verder

Esther Mollema – Mrs. Mindbugs

Esther Mollema gelooft dat de kracht van organisaties ligt in onze individuele verschillen. Ze is een expert en auteur over hoe diversiteit tot stand kan worden gebracht voor betere financiële en strategische resultaten. Als veelgevraagd spreker en trainer deelt Esther haar inzichten in succesvol ondernemen, High Performance Organisaties (HPO) en Inclusie & Diversiteit.

Lees verder

Direction Europe BV

Havenstraat 39
1211 KG Hilversum
Telefoon 035 – 603 7979
E-mail: info@dir.nl
Bankrekening: NL31 FVLB 0699 0131 78

Programma's op ieder niveau

Open programma’s (klassikaal en online)

Naast veel maatwerk trainingen en HPO, mindbugs en feedforward workshops die wij (vrijgesteld van btw) voor veel profit, non-profit en overheidsorganisaties verzorgen, organiseren wij ook enkele reguliere trainingen (open inschrijving). Individuele trainingen die direct bijdragen aan jouw persoonlijke ontwikkeling en het succes van je team / organisatie.

Lees verder

De meetlat van Direction

Lees verder

Maatwerk programma’s

We zijn al meer dan 20 jaar een A-merk op het gebied van high performance leiderschap, feedforward (ontwikkelgesprek), teamontwikkeling en diversiteit & inclusie. De doelen van jezelf, je team of organisatie vormen de basis. We helpen organisaties bij het krijgen van inzicht en dat te vertalen naar resultaat. We denken graag met je mee, ontwerpen interventies en helpen je het gewenste resultaat te realiseren.

lees verder

Maatwerk programma

Drijfveren ontdekken van mijzelf en mijn gesprekspartner

Vraag van de klant: de Top 100 managers willen drijfveren ontdekken die horen bij de verschillende profielen. De deelnemers moeten ook praktische handvaten ontvangen om inzicht te krijgen in het profiel van een gesprekspartner en de omgang met de verschillende profielen. Daarnaast moeten de deelnemers de mogelijkheid krijgen in een persoonlijk gesprek terugkoppeling over hun profiel te krijgen.

“Als je niet weet wat jezelf drijft, kom je uit waar je niet wilt zijn. Als je niet weet wat de ander drijft, realiseer je wat je niet wilt realiseren.”

Ochtendprogramma

drijfveren ontdekken

Op ieder potje past een deksel
Mensen hebben verschillende drijfveren die hun gedrag sturen. Wanneer je kunt inschatten hoe iemand gedreven wordt, kun je je gedrag daarop aanpassen. Hierdoor verloopt de communicatie makkelijker en heb je een grotere kans dat de ander je boodschap ook echt hoort. Door dus niet de inhoud van je boodschap aan te passen, maar alleen de wijze waarop je de boodschap brengt, ben je beter in staat om met je klant te schakelen.

Gecertificeerd Management Drives en RealDrives trainer Muriel Schrikkema bespreekt de zes drijfveren van gedrag die iedere klant in zich heeft. Waar staat elke drijfveer voor en hoe uit dat zich in gedrag? Naast het gebruik van filmpjes om de diverse drijfveren te ontdekken, geeft Muriel een algemene inzage in welke drijfveren horen bij de verschillende profielen. Hoe kun je je eigen profiel lezen en dat van de ander? En aan welk gedrag kun je de specifieke drijfveren herkennen?

Middagprogramma

Effectief afstemmen
In de middag oefenen we letterlijk hoe je, naast het ontdekken van de drijfveren bij je gesprekspartner, deze vervolgens vertaalt naar je eigen gedrag. Hoe kun je beter afstemmen op de drijfveren van je gesprekspartner? Om welke ‘verpakking van de boodschap’ vragen de diverse drijfveren? Dit om zo ook werkelijk effectiever te leren inspelen op de drijfveren van je klant(en).

Afhankelijk van hoe uitgebreid en kwalitatief doorleefd de klant de ervaring in het effectiever afstemmen in de middag wil laten plaatsvinden, heeft Direction twee opties op een rij gezet.

  • A) Diverse oefeningen met een hoog zelfwerkzaamheidsgehalte
  • B) Een professioneel programma tijdens welke de thematiek echt doorleefd en gevoeld wordt met een stap richting borging binnen de organisatie

Optie A: Drijfveren ontdekken middels diverse oefeningen

Oefening en ervaring opdoen met:

  • Hoe makkelijk of lastig communiceer ik met welke specifieke drijfveren?
  • Hoe kan je drijfveren ontdekken waardoor de ander gedreven wordt? Wat kun je zien? Welke vragen kun je stellen?
  • En hoe vertaal ik mijn boodschap naar de diverse drijfveren toe? Wat kan ik in de kern anders doen, zodat ik mijn boodschap beter afstem en deze gehoord wordt?
  • Hoe ga ik om met die drijfveren die specifiek voor mij lastig zijn?

De middag bestaat uit een aantal interactieve oefeningen waarbij de deelnemers kennismaken met de verschillende facetten die komen kijken bij effectiever afstemmen. Muriel Schrikkema begeleidt deze oefeningen in samenwerking met een trainingsacteur. Deelnemers oefenen met elkaar en leren ook door elkaar tips te geven hoe effectiever te reageren op de diverse drijfveren.

  • Bijvoorbeeld: In carrouselvorm de diverse groepen (juist wel/niet op voorkeursdrijfveer geselecteerd van tevoren) opdrachten geven: achterhaal door welke drijfveer de ander bij voorkeur gedreven wordt. Welke vragen kun je daartoe het beste stellen?
  • Bijvoorbeeld: Iemand oefent een gesprek met een klant (acteur) in de plenaire zaal. Vervolgens gaan de deelnemers in kleine groepjes uiteen en buigen zich over de vraag: hoe zouden wij dat aanpakken? Welke kleur is de klant? Tips formuleren voor de ander.
  • Bijvoorbeeld: We kunnen met muziek werken en per drijfverenkleur passende muziek laten horen. Zo krijgen deelnemers steeds sneller door hoe de diverse drijfveren te herkennen.

Voordeel van deze werkwijze: slechts twee betrokken begeleiders (trainingsacteur en Muriel Schrikkema) met bijbehorend budget; luchtige oefening.
Nadeel van optie A: doorleving is slechts aan de oppervlakte (slechts twee begeleiders op 100 deelnemers); persoon op het podium met de trainingsacteur zal zich niet al te veilig voelen met 100 mensen aan publiek; de mogelijkheid dat oefeningen in relatieve wanorde eindigen is aanwezig, gezien er wordt uitgegaan van grote zelfwerkzaamheid en twee begeleiders alle subgroepen begeleiden.

Optie B: Een professioneel programma tijdens welke de thematiek echt doorleefd en gevoeld wordt met een stap richting borging binnen de organisatie

Doorleefd ervaring en oefening opdoen met de genoemde aandachtspunten onder Optie A. Wanneer gekozen wordt voor deze optie, betrekt Direction meerdere trainingsacteurs om samen een optimale ervaring professioneel vorm te geven. Hierbij valt te denken aan een programma onderdeel zoals:

  • Bijvoorbeeld: Forumtheater (denk aan opzet van tv.-programma ‘Ook dat nog’). Drie acteurs spelen ieder vanuit ieder twee drijfverenkleuren een aantal herkenbare dilemma’s uit de organisatie uit. Daarbij is er ook één verteller. We gaan in groepen uiteen. In deze sessies begeleidt elke acteur één groep en gaan we in op de kleuren die aan tafel zaten. Daarna gaan we interactief op zoek naar interventies die je vanuit je eigen kleur zou kunnen doen om te overbruggen naar een andere stijl. Dat kan met inspringen en/of een binnen-buiten ring. De sessie in de subgroepjes sluiten we af met tips aan de acteur om het forumtheater nogmaals te doen.Terug in de plenaire zaal wordt de scène nogmaals gespeeld, nu met de tips van de groepen. Evt. mogen deelnemers nog tijdens het spel tips geven. De vergadering die wordt uitgespeeld moet dan tot een spetterend en goed einde komen. Een forumtheater is slechts een (1) van de vele mogelijke voorbeelden die we kunnen vormgeven m.b.v. meerdere te betrekken acteurs.
  • Ander voorbeeld: We besluiten de workshop in de middag met het maken van een persoonlijk actieplan; wat ga ik morgen effectiever doen? Daarnaast zoeken we een ‘buddy’ onder de aanwezige adviseurs/klanten. De buddy weet wat jij effectiever wilt gaan doen en ondersteunt jou om dit in jouw praktijk ook werkelijk anders te doen. De buddy vormt jouw ‘stok achter de deur’ en je kunt bij je buddy terecht voor feedback wanneer je merkt dat het nog best lastig is in de praktijk om ook werkelijk effectiever af te stemmen.

Muriel Schrikkema - drijfveren ontdekkenVoordeel van deze werkwijze: doorleefde oefening en ervaring opdoen met de drijfveren (concrete ervaring met dilemma’s/ gedragingen etc. per drijfveer); echte afstemming bereiken (dus positieve ervaring opdoen dat effectiever afstemmen ook echt werkt); uitgebreide begeleiding door voldoende te betrekken experts.
Nadeel van deze werkwijze: vier acteurs betrekken en werken met een professioneel ontwikkeld programma op maat vraagt om een uitgebreider budget.

Wilt u met uw team of organisatie ook effectiever samenwerken? Wilt u het inzicht vergroten van de drijfveren van uw managers? Neemt u voor meer informatie over de programmamogelijkheden contact op met Muriel Schrikkema (T. 035-6037979).

Verder ontwikkelen...

Trainingen
Iedereen mee in verandering!Succesvol omgaan met de ‘positieve’ en ‘negatieve’ uitschieters in je team
Macht en politiek handelen in organisaties - Het politieke spel in je organisatie effectiever spelen3-daagse Training: Het politieke spel in je organisatie effectiever spelen
Maatwerk trainingen
drijfverenAansluiten op de drijfveren van anderen
Drijfveren programma's voor u zelf, uw team, afdeling of organisatieDrijfveren programma's voor uw team, afdeling of organisatie
LeiderschapskwaliteitenVerbeter je leiderschapskwaliteiten
Cases
Marco Schreurs

Écht maatwerk

Samen met onze klanten creëren wij maatwerk trainingen die verbeteren op de leerdoelen van jouw team en/of organisatie. Maatwerk is bij Direction ook écht maatwerk. Geen gedwongen locaties, trainers, materiaal, etc. Direction ontwerpt en organiseert maatwerk programma’s die 100% aansluiten bij de wensen en doelstellingen van onze klanten. We helpen jou en je team of organisatie bij het krijgen van inzicht en dat te vertalen naar resultaat. We denken graag met je mee, ontwerpen interventies en helpen je het gewenste resultaat te realiseren.

Neem contact op om verder te praten!