Direction – individuele-, team- en organisatieontwikkeling

Fasen in teamcoaching

Fasen in teamcoaching

Bruce Tuckman, psycholoog, onderscheidt vier fasen in teamcoaching:

Fase 1: vorm. In de eerste fase kennen mensen elkaar nog niet. Omdat er nog geen onderlinge verbondenheid of intimiteit is, is de aandacht vooral gericht op de centrale persoon: de groeps- of teamleider.

Fase 2: storm. De fase van conflict en chaos. Verschillen, irritaties en conflicten tussen teamleden komen aan de oppervlakte omdat elk teamlid zijn standpunten en belangen nastreeft. Het ‘ik’-gevoel is in deze fase veel sterker aanwezig dan het ‘wij’-gevoel.

Fase 3: norm. Groepsnormen worden duidelijker zodra teamleden hun rol als teamlid beginnen te accepteren. De samenwerking komt op gang en de manier waarop mensen samenwerken wordt expliciet of impliciet vastgelegd.

Fase 4: prestatie. Losse individuen transformeren zich tot eamspelers. In deze fase is er een grote betrokkenheid bij elkaar en bij de teamdoelen. Teamleden communiceren open met elkaar, spreken conflicten uit en voorzien elkaar van constructieve feedback.

Maar pas op: teamvorming is geen lineair proces van opeenvolgende fasen! Door allerlei factoren (een nieuw teamlid, een managementdecreet) kan een goed functionerend team weer terugvallen in een vorige fase. De behoeften van een team verschillen per fase en eisen telkens een andere focus.

Kijk hier voor meer informatie over teamcoaching.

Of klik hier voor meer informatie over intervisie.

Wilt u weten hoe u de groepsprestaties van uw team of bestuur nog verder kunt verbeteren? Graag denken wij met u mee! U kunt voor meer informatie contact opnemen met Muriel Schrikkema via 035 603 79 79.

Mobiele versie afsluiten