Direction – individuele-, team- en organisatieontwikkeling

Het maximum uit laag- en hoogpresteerders halen

Tijdens haar zoektocht naar een training rond klantvriendelijkheid, botste Anja Bon (Beheerder Kasteel Groeneveld – Staatsbosbeheer) op een training over het effectief omgaan met laag- en hoog presteerders. Die sprak haar onmiddellijk aan. Samen met een collega besloot ze de training te volgen. Uiteindelijk is dat zelfs de aanzet geweest tot een maatwerk programma rond een veranderingsproces, onder leiding van Muriel Schrikkema.

Verschil tussen laag- en hoogpresteerders

“Op het moment dat ik voor de training koos, was er een enorme kloof tussen laag- en hoogpresteerders. Zeker met de laagpresteerders kwamen we niet verder. Niet dat zij lager geschoold zijn. Maar ze presteren vaak niet op hun niveau. Er zit meer in hun mars, maar het komt er niet altijd uit. Soms hebben ze geen inzicht in hun werk. Uiteindelijk zakken ze weg onder de radar. Ze raken ook gedemotiveerd. Op zo’n moment weet je niet hoe je ze kan blijven motiveren. We hadden nood aan concrete tips en tricks om daarmee te leren omgaan”.

Eyeopener

Heel wat mensen hebben de neiging om te zeggen: “Ik doe dat zelf wel even”. Dat ondervond ook Anja. “Bij laagpresteerders zie je op tegen die ontelbare briefings en herhalingen. Als ze al een taak uitvoeren, duurt het ofwel te lang. Of het is niet goed genoeg uitgevoerd. Uiteindelijk kom je snel in de verleiding om alles op je eigen schouders te nemen. Met alle gevolgen van dien. Muriel heeft me geleerd dat ik daarmee afstand creëer, terwijl ik zulke mensen juist heel dichtbij moet houden. Het kost me misschien wel wat meer tijd en energie, maar je krijgt er ook veel voor terug. Ik merk nu dat de laagpresteerders veel gemotiveerder zijn. De resultaten zijn er wel, al moet je daar wel aan blijven sleutelen en kort op de bal spelen. Daar moet ik eerlijk in zijn. Zo moet ik vaker contactmomenten inplannen om te kijken waar ze al staan, wat er nog moet gebeuren en hoe hun ervaring is. Maar tegelijkertijd vliegen ze niet meer uit beeld. Ze blijven scherp. En wat misschien nog het mooiste is: je geeft hen een prima gevoel. Ze voelen zich veel meer gewaardeerd”.

Voordelen

“De training over effectief omgaan met laag- en hoogpresteerders heeft alleen maar voordelen. Zeker vandaag. Er is een hoge werkdruk. Je werkt vaak met minder mensen, maar er moet wel meer gebeuren. En het werk moet af! Dus wat moet je dan doen? Als je niet enkel rekent op hoogpresteerders en ook meer potentieel begint te zien in laagpresteerders, biedt dat alleen maar voordelen. Eigenlijk zou het voor onze boswachters ook een nuttige cursus zijn. Muriel begeleidt alles heel goed, werkt met concrete voorbeelden en filmpjes, waardoor je geconfronteerd wordt met heel herkenbare situaties. De lesstof is heel praktisch gericht. De cursus lééft echt”.

What you see is what you get

“In tegenstelling tot de meeste cursisten, waren de resultaten van de feedforward analyse™ die gebruikt werd niet zo verrassend voor mij. Ik wist van mezelf al dat ik een what-you-see-is-what-you-get-persoon ben. Duidelijke taal. Heldere aanpak. Ik wring me niet in 1.000 bochten om iets gedaan te krijgen. En ik weet ook wel dat ik niet altijd vrienden kan blijven, als ik het zo aanpak. Maar dat is ook precies wat anderen in mij zien. Ik heb de feedforward analyse op verschillende niveaus en in verschillende lagen laten uitvoeren. Zo heb ik de vragen voorgeschoteld aan mijn leidinggevende, collega’s, een kennis, een vriendin, externe personen, … zodat ik op die manier een breed beeld kon krijgen. En uiteindelijk kreeg ik de bevestiging van wat ik zelf al dacht. Dat wil niet zeggen dat ik een koude, harde tante ben. Ik ben wel meelevend, maar ook duidelijk. Ik ben ervan overtuigd dat als je een boodschap te veel probeert te verzachten en verpakken om mensen niet te kwetsen, dat hij niet meer overkomt. Mensen horen alleen maar wat ze WILLEN horen. Zijn er negatieve punten? Dan wissen ze bewust het meest negatieve uit de boodschap”.

Grenzen verleggen

“Wat feedforward zo interessant maakt, is dat je mensen gemotiveerd probeert te houden. Je benoemt hun groei en ze leren eruit. Je probeert je ook meer te verplaatsen in het niveau van anderen. Vorderingen die voor jezelf misschien niet zo groot lijken, zijn voor die bepaalde personen net wél grote sprongen. Je moet jezelf in hun schoenen proberen te plaatsen en dan merk je de evoluties veel beter op. Zo zijn er laagpresteerders die we hebben kunnen motiveren door ze dicht bij te houden en meer inhoudelijke opdrachten te laten doen die je normaal zelf zou oppakken. We hebben hier ook hoogpresteerders. Een daarvan is niet alleen een harde werker, maar ze was ook een sterke salespersoon. Toch presteerde ze eerder naar particulieren toe. Ik vroeg me toen af of het een grens was of omdat ze niet over de juiste tools beschikte. Toen ben ik haar voor andere taken gaan inschakelen, zoals het schrijven van een manual. Het heeft haar ongetwijfeld bloed, zweet en tranen gekost. Maar het resultaat mocht er wezen! Meer nog, het was zó goed dat ik haar nu de verantwoordelijkheid geef over taken die ik anders zelf zou doen. Gevolg? Ze is niet alleen gemotiveerder. Ze verdient nu ook op een hogere schaal. En ik krijg meer hulp en word ontlast. Kortom, een win-winsituatie”.

Samen door één deur

“Sinds ik vertrouwd ben met feedforward snap ik ook beter hoe mensen reageren en hoe miscommunicatie kan ontstaan. Zo was er ooit een directeur met wie er altijd een miscommunicatie was. We praatten eigenlijk altijd langs elkaar heen. Uiteindelijk snapte ik hoe dat kwam. Hij zat in die ene hoek. En ik in de andere. Terwijl ik de dingen meer zakelijk wou aanpakken, was hij de man van de zachte benadering. Hij vergeleek het zelf met koken. Het is alsof hij start met een basisrecept en dan eens X of Y uitprobeert. Net zoals je extra zout of peper zou toevoegen en afwachten hoe het smaakt. Ik, daarentegen, ga veel georganiseerder te werk. Ik denk op voorhand al alle doemscenario’s uit. Werkt de eerste uitvoering niet? Dan heb ik al een plan B klaar. Desnoods een plan C. Maar een doodlopende straat zal het nooit worden. Nu ik weet dat die andere persoon het als een kookrecept ziet, kan ik daarop inspelen en vraag ik op tijd naar de juiste ingrediënten (lacht). En weet je wat? Nu kunnen we prima door één deur”.

Altijd aan jezelf blijven werken

“feedforward is één van de middelen die je helpt om inzicht te krijgen in hoe je precies in elkaar steekt. Niet alleen als persoon. Maar ook in je job. Je krijgt concrete handvatten ter vergroting van effectiviteit en afstemming en weet beter hoe je met bepaalde situaties kunt omgaan.”

Klik hier als je meer wilt weten over de reguliere training effectief omgaan met laag- en hoog presteerders. Of neem contact op met Marco Schreurs voor de mogelijkheden rond feedforward en/of een maatwerkprogramma.

Mobiele versie afsluiten