De (nieuwe) positionering van een afdeling (of team) goed vormgeven is best uitdagend. Het moet aansluiten bij de strategie en doelstellingen van je organisatie. Daarnaast moeten alle plannen en doelen het liefst ook nog ‘gedragen’ worden door je medewerkers. Je wilt dat iedereen er 100% voor gaat. Kort gezegd: het vraagt afstemming met en aansluiting op ‘boven’ en ‘onder’…
Hieronder een greep uit recente aanvragen voor begeleiding van teams en afdelingen:
- “We willen een frisse start maken. Een betere positionering van onze afdeling na alle veranderingen binnen de organisatie.”
- “We willen elkaar beter leren begrijpen en onze gezamenlijke teamdoelen helder stellen.”
- “We willen de gezamenlijke doelstellingen helder krijgen, verwachtingen naar elkaar uit te spreken en 1-gezicht naar buiten uitstralen.”
- “We willen elkaar echt verantwoordelijk gaan houden voor het daadwerkelijk samen realiseren van de business plan targets.”
- “We willen samen ‘onze visie laden’ en deze concreet vertalen naar wat dat betekent voor de doelen van de afdeling.”
- “Er is een nieuwe constellatie van dit managementteam en we zoeken een programma om elkaar beter te leren kennen, om zo de samenwerking succesvol van start te laten gaan en vorm te geven, voor een optimaal resultaat.”
- “We zijn een nieuw team in combinatie met een nieuwe werkwijze en een veranderende omgeving. Dat vraagt om een andere aanpak. We hebben behoefte aan vertrouwen en een stevige basis om op verder te bouwen.”
- “Er spelen veel veranderingen en veranderprocessen de laatste jaren. Daarbij zijn mensen op nieuwe posities gekomen. Mensen met veel inzet die alles willen doen, maar wiens krachten niet altijd worden benut.”
- “Hoe kunnen we effectiever samenwerken met meer resultaat, waarbij onze positionering en gemeenschappelijke visie leidend is?”
“If you could get all the people in the organization rowing in the same direction, you could dominate any industry, in any market, against any competition, at any time.” Patrick Lencioni – Amerikaanse schrijver en onderzoeker
Het begint met vertrouwen
Wil je werken aan de (her)positionering van je team of afdeling? Een frisse start maken na alle veranderingen binnen de organisatie? Hoe kom je van een (nieuwe) positionering naar gedeelde commitment? En hoe zorg je ervoor dat je die nieuwe positionering ook werkelijk met elkaar uitademt?
Succesvol werken aan de positionering van een afdeling
Als je bouwt aan een (nieuwe) positionering van een afdeling dan is het belangrijk dat de gekozen positionering voor iedereen die er werkt helder is. Is iedereen op de hoogte dat ‘we voor deze positionering hebben gekozen’? En welke resultaten dat geeft? Dus dat het een gemeenschappelijk collectieve positionering is waar we allemaal naar streven en aan bij willen dragen? ‘Een leider moet continu het belang van de collectieve resultaten duidelijk maken en teamleden aansporen om met elkaar daar aan samen te werken.’ In een afdeling werken is geen deugd, maar een duidelijke keuze. De keuze om wel of niet als afdeling te werken, moet wel gemaakt worden. Anders is er onnodige taakverwarring en onduidelijkheid over wie waarvoor verantwoordelijk is. Onderzoek wijst uit dat 28% van de medewerkers niet op de hoogte is van de bedrijfsdoelstellingen….. Hoe zit dat met de gekozen positionering van een afdeling? Wat je vaak ziet gebeuren is dat medewerkers (met de beste intenties) voor individuele resultaten gaan. Dat er eilanden ontstaan en er niet meer samengewerkt wordt. Laat staan dat er samen geleerd wordt beter te worden. Dit komt het succes van de afdeling niet ten goede.
Feedforward communicatie (whitepaper)
Wil je weten hoe je met constructieve feedback en feedforward communicatie een positieve aanspreekcultuur creëert? In onze waardevolle whitepaper lees je praktische inzichten en voorbeelden. Download hem hier.
High Performance Organisaties en de positionering van een afdeling
Naast helderheid en eenduidigheid op de gemeenschappelijke positionering en gewenste resultaten gaan we nog een stap verder: snapt iedereen ook wat die positionering betekent voor het eigen gedrag? Wat heeft een ieder dan anders te doen dan gisteren, toen we nog niet gingen voor deze positionering en gewenste resultaten?
Onze aanpak
Al meer dan 25 jaar zijn wij een gespecialiseerd trainings- en ontwikkelingsbureau voor programma’s op het gebied van High Performance Leiderschap, diversiteit en teamontwikkeling. Direction richtte in 2007 het HPO Center op. Een internationaal onderzoekscentrum, dat de kenmerken van zeer succesvolle organisaties, teams, leiders en medewerkers onderzoekt en wetenschappelijk onderbouwde conclusies en best practices deelt. Het belang van effectief samenwerken aan een gemeenschappelijke ambitie en positionering van een afdeling wordt onderschreven door ons wetenschappelijk onderzoek naar High Performance Organisaties en door meer dan 20-jaar praktijkervaring met organisatie- en teamontwikkeling in diverse branches. Tot slot weet Direction, vanuit ons breinonderzoek rond o.a. ‘feedforward’, wat specifiek aandacht nodig heeft om effectief samen te werken aan het realiseren van de gemeenschappelijke positionering van een afdeling. En hoe je daar met elkaar praktisch en positief vorm aan blijft geven op de lange termijn. Graag ondersteunen wij ook jou en je collega’s bij het realiseren van jullie ambities, positionering, doelen, etc. Dit doen we binnen vele organisaties, waaronder: gemeente Maastricht, RTL Nederland, ABN Amro bank, Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO), Wageningen Universiteit & Research, Hands On Information Management, Merem Medische Revalidatie, Staatsbosbeheer, Scholengroep Het Plein, Nederlandse Gasunie en Liandon.
Meer weten?
Neem contact met mij (Muriel Schrikkema) op om te ontdekken hoe wij jouw team of afdeling kunnen ondersteunen bij de positionering.