De toegevoegde waarde als leidinggevende
‘We maken een kringetje’ – je toegevoegde waarde als leidinggevende!
Column door Muriel Schrikkema
’Help, ik moet nu iets doen waarvoor ik eigenlijk niet heb geleerd’
Leidinggevende word je vaak vanuit de inhoud. Je doet je werk goed, wordt specialist en mag uiteindelijk anderen gaan begeleiden in het werk waar je zelf heel goed in bent. En dan realiseer je je: ’ik moet nu iets doen waarvoor ik eigenlijk niet geleerd hebt’.
Een team is tachtig procent van de tijd bezig met de inhoud (visie, strategie, doelen, ambities waarmaken, rollen en procedures) en twintig procent van het teamproces (de onderlinge relaties en verhoudingen). Dit is op zijn zachts gezegd jammer. Immers: tachtig procent van het succes van een team wordt juist bepaald door de manier waarop er wordt samengewerkt. De leider heeft hier zijn of haar aandacht dan ook op te richten.
Wat er vaak gebeurt is dat een teamlid met inhoudelijke problemen meteen naar zijn leidinggevende stapt. Die leidinggevende weet wat er moet gebeuren, doordat hij zelf ook inhoudelijk deskundig is en zegt: “Joh, ik doe het wel”. Probleem opgelost. Toch?
Nee. Op deze manier houdt de teamleider in stand dat teamleden hun eigen verantwoordelijkheid niet of niet voldoende nemen. Tegelijkertijd vraagt hij of zij zich af: waarom doen mensen eigenlijk niet gewoon wat ik wil?
Toegevoegde waarde als leidinggevende
Ik heb me daarbij laten inspireren door Hans Wopereis die in zijn boek, ‘Het licht en de korenmaat , je ziel als werkgever’, organisaties en teams niet als een piramide ziet maar als een kring. Je opereert als een ketting en elke schakel – de marketeer, de productmanager, de leidinggevende – levert zijn of haar eigen bijdrage aan het ‘midden’ (de missie waartoe we überhaupt een team met elkaar vormen).
De leidinggevende staat dus niet buiten die cirkel, maar maakt er onderdeel van uit. Zijn of haar taak is ervoor te zorgen dat iedereen van het team dit midden constant op zijn netvlies houdt en verantwoordelijkheid neemt om actie te ondernemen wanneer dit ‘midden’ bedreigd wordt.
Als je in een kring opereert en er komt een werknemer naar je toe die ergens niet uitkomt, neem dan niet automatisch zijn taak over maar geeft de opdracht op een respectvolle manier terug. Door de juiste vragen te stellen, kan je je teamgenoot wel ondersteunen in de goede richting.
Daarnaast is bewustzijn op de ontwikkelingsfase van je team en inzicht in de bepalende teamdynamieken een must voor iedere leidinggevende die het beste uit zijn team wil halen.
Leiderschap kun je leren.
Malcolm Gladwell poneerde in zijn boek ’Uitblinkers ’de stelling dat voordat je ergens echt goed in bent, je tienduizend uren moet hebben geoefend. Ik denk dat hij gelijk heeft. Als je die tijdinvestering ervoor over hebt en je passie erin legt, kun je in heel veel zaken uitblinken. Dus ook in leidinggeven.
Ben jij zelf leidinggevende en ben je op zoek naar ’jouw manier van leidinggeven’?
Tijdens onze Masterclass High Performance Leiderschap geven we antwoord op veel uitdagingen van managers en teamleiders:
- Wat zijn de meest voorkomende uitdagingen van teams?
- Hoe gaan High Performance Leiders hiermee om?
- Hoe balanceert een High Performance Organisatie (HPO)-leider tussen resultaat en inspiratie, tussen ‘push and pull’, tussen hard en zacht of tussen actie en ontspanning?
Lees meer over onze maatwerktrainingen op deze pagina of neem contact op met Muriel Schrikkema (T. 035 – 6037979).