(035) 603 7979

nl

en

Experts

Muriel Schrikkema – Mrs. Feedforward

Muriel is er van overtuigd dat iedereen in staat is om meer te bereiken door het beter benutten van de eigen en elkaars kwaliteiten. Ze is een expert in het creëren van een positieve, open- en actiegerichte cultuur, waarin diverse kwaliteiten worden geïncludeerd en benut. Ze is een veelgevraagd expert rond feedforward (ontwikkelgesprekken), inclusie, teamontwikkeling, High Performance Leiderschap en samenwerken.

Lees verder

Marco Schreurs – HPO expert

Voor Marco gaat er niets boven het bouwen aan High Performance Teams en Organisaties. Zijn kracht zit in het combineren van bewezen inzichten met inspirerende voorbeelden. Marco is verantwoordelijk voor o.a. de HPO-diagnose en de feedforward analyse™. Marco schreef de bestsellers Animal Firm en Een High Performance Organisatie … Wat is dat?

Lees verder

Esther Mollema – Mrs. Mindbugs

Esther Mollema gelooft dat de kracht van organisaties ligt in onze individuele verschillen. Ze is een expert en auteur over hoe diversiteit tot stand kan worden gebracht voor betere financiële en strategische resultaten. Als veelgevraagd spreker en trainer deelt Esther haar inzichten in succesvol ondernemen, High Performance Organisaties (HPO) en Inclusie & Diversiteit.

Lees verder

Direction Europe BV

Havenstraat 39
1211 KG Hilversum
Telefoon 035 – 603 7979
E-mail: info@dir.nl
Bankrekening: NL31 FVLB 0699 0131 78

Programma's op ieder niveau

Open programma’s (klassikaal en online)

Naast veel maatwerk trainingen en HPO, mindbugs en feedforward workshops die wij (vrijgesteld van btw) voor veel profit, non-profit en overheidsorganisaties verzorgen, organiseren wij ook enkele reguliere trainingen (open inschrijving). Individuele trainingen die direct bijdragen aan jouw persoonlijke ontwikkeling en het succes van je team / organisatie.

Lees verder

De meetlat van Direction

Lees verder

Maatwerk programma’s

We zijn al meer dan 20 jaar een A-merk op het gebied van high performance leiderschap, feedforward (ontwikkelgesprek), teamontwikkeling en diversiteit & inclusie. De doelen van jezelf, je team of organisatie vormen de basis. We helpen organisaties bij het krijgen van inzicht en dat te vertalen naar resultaat. We denken graag met je mee, ontwerpen interventies en helpen je het gewenste resultaat te realiseren.

lees verder

Artikelen

Bouw aan een cultuur waarin iedereen bijdraagt vanuit eigen kwaliteiten!

Organisaties worden platter, managementlagen verdwijnen, van medewerkers wordt meer zelfsturing verwacht en nieuwe vormen van organiseren en samenwerken vragen ook om een nieuw soort leiderschap. Positief leiderschap: niet gebaseerd op macht, controle en beheersing maar met meer nadruk op informeren, communiceren, vertrouwen, inspireren en coachen en met veel aandacht voor het ontwikkelen van het potentieel van mensen. En niet alleen jongere generaties, maar ook je 60-jarige collega vinden persoonlijke groei en ontwikkeling belangrijker dan een zak met geld.

Steeds meer organisaties stappen daarom af van de jaarlijkse performance cyclus en beoordelingsgesprekken. Ze richten zich ook steeds meer op het benutten van de al aanwezige kwaliteiten bij medewerkers. Werknemers ervaren dit als positief, wat op zijn beurt leidt tot toename van betrokkenheid en tevredenheid.

We zien daarnaast dat High Performance Teams en Organisaties zich richten op ‘samen te leren steeds beter te worden in het realiseren van hun gezamenlijke doelen en ambities’. Effectiever doelen realiseren met elkaar lukt alleen wanneer alle betrokkenen volledig worden gezien en benut op ál hun kwaliteiten. En dat men reflecteert en elkaar feedback geeft op wat een ieder al goed doet én wat er nog anders kan.

Dat vinden onze hersenen ook prettig. Diverse onderzoeken laten zien dat feedback ontvangen tijdens bijvoorbeeld functioneringsgesprekken voor onze hersenen heel moeilijk is. En zeker feedback op onze minder goede eigenschappen, kwaliteiten en gedragingen. Maar natuurlijk wil je als organisatie wel dat je mensen ambities waarmaken, groeien en ontwikkelen.

Een goede eerste stap is te groeien van functioneringsgesprekken richting feedforward-gesprekken. Om dat te bereiken zijn er zes stappen noodzakelijk:

  1. Laat managers en medewerkers ontdekken wat feedforward-gesprekken zijn
  2. Breng alle zichtbare kwaliteiten in beeld (op basis van 360° feedback)
  3. Bepaal met elkaar ‘de meetlat’: ambities en groei en ontwikkelpunten
  4. Voor een feedforward-gesprek met elkaar: van maar naar én
  5. Blijf elkaar continu feedforward geven
  6. Breng groei en ontwikkeling in kwaliteiten in beeld met een hermeting en bepaal nieuwe ambities

Wij wensen dat je binnen jouw team, afdeling of organisatie kan groeien richting feedforward-gesprekken. En natuurlijk vraagt dat om aandacht. Zal er af en toe een terugval zijn. Maar alleen al de stap maken brengt zoveel energie naar boven en ontwikkeling van medewerkers (en daarmee je organisatie). Download daarom de gratis publicatie: van functioneringsgesprek naar feedforward-gesprek via deze link!

5 redenen waarom goede werknemers vertrekken1

  • Micromanagement. Werknemers willen zelf bepalen hoe ze werken. Een baas die hen steeds op de vingers kijkt, werkt benauwend en leidt tot stress. Oftewel: als je iemand aanneemt voor wat hij kan, laat hem dat dan ook doen.
  • Geen groei- en ontwikkelingsmogelijkheden. Werkgevers moeten hun werknemers kennen en weten wat hen motiveert. Wanneer ze uitdagende taken krijgen, zullen ze groeien. Staan werknemers stil, dan verliezen ze hun betrokkenheid bij het bedrijf.
  • Geen empathie. Als een werknemer een probleem heeft in de persoonlijke of professionele sfeer, dan moet de werkgever empathie tonen. Doet hij dat niet, dan zal de werknemer zich in de toekomst niet-flexibel opstellen als de werknemer hem of haar nodig heeft.
  • Geen hulp bij de balans tussen werk en privé. Werknemers hebben emoties, gevoelens en een privéleven, maar werkgevers verliezen dat nog weleens uit het oog. Bazen die hun personeel lange dagen laten maken zonder hen daar zo nu en dan voor te compenseren, zullen merken dat de werknemers daar niet loyaler van worden.
  • Geen waardering. Een van de grootste ergernissen van werknemers is het zich niet gewaardeerd voelen, geen complimenten krijgen. Iedereen wil het horen als hij iets goed heeft gedaan, vooral van de werkgever. Geeft de baas nooit een compliment, dan wil de werknemers ook minder hard voor hem lopen.

Niet alleen jongere generaties, maar ook je 60-jarige collega vindt persoonlijke groei en ontwikkeling belangrijker dan een zak met geld. Iedereen wil graag waardering en gezien worden op wat hij/zij bijdraagt aan het gemeenschappelijke succes van het team of de organisatie.

“Dat is echt een vooroordeel. Onder senioren is de behoefte zich te blijven ontwikkelen gemiddeld net zo groot als onder jongeren. Dat blijkt iedere keer weer uit onderzoek.”
Bron: Chief Human Resources Officer

Steeds meer organisaties stappen af van de vertrouwde jaarlijkse (of als je geluk hebt halfjaarlijkse) performance cyclus. Natuurlijk, er zijn uitzonderingen, maar de jaarlijkse beoordelingsgesprekken of functioneringsgesprekken zijn te vaak een verplicht nummertje, en:

  • Beoordelen gaat al gauw over wat iemand niet goed doet: Het gaat vooral over het verleden. En over wat vooral beter moet.
  • Beoordelen wordt teveel geformaliseerd in formulieren en jaarlijkse rondes.
  • Het is een gedoe: het kost veel tijd, wordt door veel mensen als niet eerlijk ervaren en het is te ‘formeel’ en ‘belastend’. Volgens onderzoek van Tilburg University en Gartner gemiddeld maar liefst 210 uur per jaar.

“Een beoordelingssysteem is niet nodig om een organisatie of de medewerkers daarin goed te laten functioneren. Er zijn genoeg organisaties waar geen geformaliseerd beoordelingssysteem is. Dat spaart het management en personeelszaken veel tijd en geld. En soms de medewerkers ergernis.”
Managementsite

Toonaangevende onderzoeken onderschrijven dat de huidige beoordelings- en functioneringsgesprekken niet bijdragen aan groei en ontwikkeling. De studie van Meyers en Van Woerkom2 heeft aangetoond dat interventies op iemands kwaliteiten (strenghts) het algemene en werkgerelateerde welzijn van werknemers vergroten. Werknemers ervaren dit als positief, wat vervolgens leidt tot toename van betrokkenheid en tevredenheid. Bovendien hebben de interventies gericht op kwaliteiten geleid tot directe, korte en lange termijn toename van het psychologisch kapitaal van werknemers, wat, zoals eerder onderzoek heeft aangetoond, is gekoppeld aan gunstige werkresultaten zoals individuele prestaties.

“Nu wordt er nog te veel gehamerd op wat er niet goed gaat tijdens de functioneringsgesprekken. Dat kan in de toekomst stukken beter. Zelf vind ik feedforward de een ideale methode om constant beter te kunnen samenwerken met teamleden.”
Janneke Hermes – CFO N.V. Nederlandse Gasunie

 

Download daarom de gratis publicatie: van functioneringsgesprek naar feedforward-gesprek via deze link!

Of neem contact op met Muriel Schrikkema of Marco Schreurs voor de mogelijkheden voor jouw organisatie(-onderdeel).

[1] Bron: The Future of Leadership door Brigette Hyacinth / Metro

[2] Meyers, M.C. & van Woerkom, M. J Happiness Stud (2017) 18: 671. https://doi.org/10.1007/s10902-016-9745-x

Verder ontwikkelen...

Trainingen
Continue dialoog over functioneren en ontwikkelenContinue dialoog over functioneren en ontwikkelen
HPO - High Performance OrganisatieDe eerste stap richting een High Performance Team / Organisatie
Maatwerk trainingen
(Nieuwe) positionering van een afdelingBouwen aan een blijvende positieve en effectieve aanspreekcultuur
Kwalitatief goede ontwikkelgesprekken voerenKwalitatief goede ontwikkelgesprekken voeren
Samen ambities waarmakenSamen ambities waarmaken en doelen écht realiseren
Cases
Muriel Schrikkema

https://www.leiderschapontwikkelen.nl/direction-in-leadership/high-performance-leiderschapFeedforward tijdens persoonlijke- en teamontwikkeling

Dit praktische werkboek geeft je inzicht in hoe jij als leidinggevende de kwaliteiten in jezelf en je team nog beter kunt benutten om de doelen effectiever te realiseren. Daarvoor moet je in de spiegel kijken en reflecteren: Wat doe ik goed als leidinggevende? Wat kan nog beter? En hoe dan?

Dit werkboek geeft je geen kritische feedback op wat je niet goed doet. Het geeft je feedforward. Dé brandstof om jouw leiderschap te verbeteren en jullie doelen nog succesvoller te realiseren.

Neem contact op met Muriel Schrikkema