Direction – individuele-, team- en organisatieontwikkeling

5 verschillen tussen High Performance Teams en minder presterende teams

Een publicatie in Harvard Business Review ‘5 Things High Performance Teams Do Differently’ gaat dieper in op de manieren waarop elke organisatie meer verbondenheid bij medewerkers kan bevorderen. En het sluit naadloos aan bij de tips en adviezen die we geven in ‘Feedforward in Leiderschap’.

Verbondenheid is een basisbehoefte binnen High Performance Teams

Als het gaat om het bouwen van High Performance Teams, beseffen onderzoekers al lang dat drie psychologische behoeften essentieel zijn: dingen waarvoor je zelf koos (autonomie), waarin je goed bent (competentie) en waarop je zinvolle gesprekken voert met anderen (verbondenheid). Decennia van onderzoek tonen aan dat wanneer mensen aan deze drie basisbehoeften voldoen, ze over het algemeen gezonder, gelukkiger en productiever zijn.

Van die drie essentiële behoeften is verbondenheid, of de wens om je verbonden te voelen met anderen, altijd het lastigste geweest voor organisaties. Talentvolle medewerkers aantrekken is één ding, maar hoe zorg je ervoor dat ze constructief samenwerken met elkaar?

Covid heeft het bevorderen van verbondenheid des te moeilijker gemaakt. Nieuw onderzoek laat zien dat de best presterende teams manieren hebben gevonden om verbondenheid te creëren. Zelfs binnen een hybride werkomgeving.

5 verschillen tussen High Performance Teams en minder presterende teams

Het onderzoek bracht vijf belangrijke verschillen aan het licht tussen High Performing Teams en minder presterende teams. Alle vijf de verschillen benadrukken de belangrijke rol van nauwe verbondenheid tussen collega’s als aanjager van beter presteren.

  1. Goed presterende teams zijn niet bang om de telefoon te pakken
    Terwijl het gebruik van e-mail en apps groeiende is en persoonlijke (telefoon)gesprekken steeds minder gebruikelijk, is dat niet het geval bij goed presterende teams. Niet alleen zijn persoonlijke (telefoon)gesprekken in de praktijk niet onhandiger, ze versterken ook de relaties en voorkomen misverstanden, wat bijdraagt aan vruchtbare interacties tussen teamgenoten.
  2. Goed presterende teams zijn efficiënter met vergaderen
    Slecht lopende vergaderingen dragen bij aan de ontevredenheid van werknemers, verbruiken kostbare tijd en kost organisaties veel geld. Goed presterende teams stimuleren bewust best-ideas die vergaderingen productiever maken, zoals voorwerk/voorbereiding door deelnemers (39% effectiever), een agenda introduceren (26% effectiever) en beginnen met een check-in die teamleden op de hoogte houdt van elkaars voortgang en welzijn (55% effectiever). Door ervoor te zorgen dat de tijd samen zowel efficiënt als collaboratief is, maken goed presterende teams niet alleen beter gebruik van hun vergaderingen, maar bereiden ze ook de weg voor meer vruchtbare samenwerking, wat bijdraagt aan betere relaties.
  3. Goed presterende teams investeren tijd in niet-werkgerelateerde gesprekken
    Wat heb je aan werknemers die waardevolle werktijd besteden aan het praten over voetbal of het nieuws? Uit onderzoek blijkt dat het bespreken van niet-werkgerelateerde onderwerpen grote voordelen heeft. Tijdens persoonlijke gesprekken ontdekken we elkaars gedeelde interesses, wat leidt tot meer sympathie en authentieke relaties. Uit het onderzoek blijkt dat goed presterende teamleden significant meer tijd op kantoor doorbrengen om niet-werkgerelateerde zaken met hun collega’s te bespreken (25% meer). De beste teams zijn niet effectiever omdat ze altijd werken. Integendeel: ze investeren tijd in het verbinden op een oprechte manier, wat later leidt tot hechtere vriendschappen en beter teamwork.
  4. Goed presterende teams geven en ontvangen vaker waardering
    Een belangrijke reden waarom de behoefte aan verbondenheid bijdraagt aan betere prestaties op het werk, is dat we ons daardoor gewaardeerd, geapprecieerd en gerespecteerd voelen door degenen wiens mening we waarderen. Daarom is erkenning vaak een krachtiger motiverende kracht dan financiële prikkels. Binnen het onderzoek meldden leden van goed presterende teams dat ze vaker waardering kregen op het werk. Zowel van hun collega’s (72% meer) als van hun managers (79% meer). Van cruciaal belang is dat ze ook vaker zelf waardering uitten naar hun collega’s (44% meer), wat suggereert dat waardering binnen de beste teams niet van bovenaf komt. Er is een ‘cultuur’ van waardering, ook binnen collega’s op gelijk niveau.
  5. Goed presterende teams zijn authentieker op het werk
    Binnen het onderzoek hadden leden van goed presterende teams significant meer kans om positieve emoties te uiten met hun collega’s. Ze meldden dat ze meer geneigd waren om hun teamgenoten te complimenteren, grappen te maken en uit te dagen. Interessant is ook dat ze onderling ook vaker negatieve emoties uitten. Welke emotie dan ook, ze worden niet onderdrukt. Eerdere onderzoeken hebben aangetoond dat authenticiteit bijdraagt ​​aan het welzijn op de werkplek en individuele prestaties. Het onderzoek uit Harvard Business Review geeft aan dat het ook de teamprestaties verbetert. Uiteraard zijn er momenten waarop het uiten van negatieve emoties op kantoor niet nuttig is. Wat deze bevinding suggereert, is dat, voor zover teamleden de psychologische veiligheid ervaren om hun volledige scala aan emoties met hun collega’s te uiten, de algehele teamprestaties er beter van worden.

 

Kortom

Het bouwen van High Performance Teams vraagt meer dan alleen het aannemen van de juiste mensen en hen voorzien van de juiste middelen om hun werk te doen. Het vereist het creëren van mogelijkheden om echte, authentieke relaties te ontwikkelen.

Heeft jouw organisatie het in zich om de verbondenheid tussen medewerkers te stimuleren en de prestaties te verbeteren? Neem dan contact op met Muriel Schrikkema (T. 035-6037979).

Mobiele versie afsluiten