(035) 603 7979

nl

en

Experts

Muriel Schrikkema – Mrs. Feedforward

Muriel is er van overtuigd dat iedereen in staat is om meer te bereiken door het beter benutten van de eigen en elkaars kwaliteiten. Ze is een expert in het creëren van een positieve, open- en actiegerichte cultuur, waarin diverse kwaliteiten worden geïncludeerd en benut. Ze is een veelgevraagd expert rond feedforward (ontwikkelgesprekken), inclusie, teamontwikkeling, High Performance Leiderschap en samenwerken.

Lees verder

Marco Schreurs – HPO expert

Voor Marco gaat er niets boven het bouwen aan High Performance Teams en Organisaties. Zijn kracht zit in het combineren van bewezen inzichten met inspirerende voorbeelden. Marco is verantwoordelijk voor o.a. de HPO-diagnose en de feedforward analyse™. Marco schreef de bestsellers Animal Firm en Een High Performance Organisatie … Wat is dat?

Lees verder

Esther Mollema – Mrs. Mindbugs

Esther Mollema gelooft dat de kracht van organisaties ligt in onze individuele verschillen. Ze is een expert en auteur over hoe diversiteit tot stand kan worden gebracht voor betere financiële en strategische resultaten. Als veelgevraagd spreker en trainer deelt Esther haar inzichten in succesvol ondernemen, High Performance Organisaties (HPO) en Inclusie & Diversiteit.

Lees verder

Direction Europe BV

Havenstraat 39
1211 KG Hilversum
Telefoon 035 – 603 7979
E-mail: info@dir.nl
Bankrekening: NL31 FVLB 0699 0131 78

Programma's op ieder niveau

Open programma’s (klassikaal en online)

Naast veel maatwerk trainingen en HPO, mindbugs en feedforward workshops die wij (vrijgesteld van btw) voor veel profit, non-profit en overheidsorganisaties verzorgen, organiseren wij ook enkele reguliere trainingen (open inschrijving). Individuele trainingen die direct bijdragen aan jouw persoonlijke ontwikkeling en het succes van je team / organisatie.

Lees verder

De meetlat van Direction

Lees verder

Maatwerk programma’s

We zijn al meer dan 20 jaar een A-merk op het gebied van high performance leiderschap, feedforward (ontwikkelgesprek), teamontwikkeling en diversiteit & inclusie. De doelen van jezelf, je team of organisatie vormen de basis. We helpen organisaties bij het krijgen van inzicht en dat te vertalen naar resultaat. We denken graag met je mee, ontwerpen interventies en helpen je het gewenste resultaat te realiseren.

lees verder

Artikelen

Jouw intentie ≠ Jouw gedrag

Al meer dan zeventien jaar begeleid ik bijeenkomsten rond persoonlijk en succesvol leiderschap binnen organisaties. Wat me daarbij telkensJouw gedrag ≠ Jouw intentie weer treft is hoezeer wij mensen maar lastig naar ons eigen functioneren kunnen kijken. Dit kom ik bijvoorbeeld tegen in het werken met onze feedforward analyse™. Een 360 graden analyse van kwaliteiten en gedrag die je over jezelf invult en die je omgeving over jou invult. Steeds weer wordt duidelijk dat we denken dat we bepaalde kwaliteiten met nadruk bezitten, maar dat onze omgeving dat helemaal niet zo ziet en ons gedrag daarin blijkbaar anders interpreteert. Hoe we naar onze eigen kwaliteiten en gedrag kijken en deze beoordelen, wijkt dus af van hoe onze omgeving naar onze kwaliteiten en gedrag kijkt.

Gemiddeld blijkt er maar 40% overlap in ons eigen beeld en het beeld van de omgeving te bestaan. Dus voor 60% zien we iets anders! Het is helemaal niet gezegd dat we onszelf voor de gek houden en bepaalde kwaliteiten helemaal niet bezitten. Nee, in veel gevallen bezitten we die kwaliteiten wel degelijk en is onze intentie onszelf wel duidelijk, maar wordt het gedrag dat we vervolgens laten zien niet als zodanig geïnterpreteerd.

Niet storen

Zo begeleidde ik gisteren bijvoorbeeld een intervisie sessie binnen een Universitair Medisch Centrum. Voor diegenen die intervisie nog niet kennen: intervisie draait om ‘samen leren’, collegiale consultatie. Persoonlijke vraagstukken worden op tafel gelegd, besproken, uitgewerkt en opgelost. Niet door je collega zomaar wat adviezen te geven, maar door middel van het stellen van open vragen aan die collega op een gestructureerde wijze. Dit ter verdere verkenning van mogelijke oplossingsrichtingen passende bij die specifieke persoon.

Jouw gedrag ≠ Jouw intentieEen deelvraag van een casus die was ingebracht luidde: ‘Er hangt een bordje met ‘niet storen’ op mijn deur en toch wordt er aangeklopt en direct binnengelopen door vele collega’s die vervolgens hun vraag stellen. Ik wordt dus constant gestoord in mijn werk!’.
Door het bordje ‘niet storen’ op de deur te hangen had deze arts haar intentie wel degelijk expliciet gemaakt. Door echter de ‘stoorzenders’ wel binnen te laten en hun vragen te beluisteren, liet de arts met haar gedrag iets anders zien en werd dit door de ander geïnterpreteerd als zijnde; ‘het kan dus blijkbaar toch wel even’…

Om je ambities te realiseren is het belangrijk te reflecteren op je eigen gedrag en te onderzoeken hoe jouw gedrag overkomt op je omgeving (de plek waarin je die ambities wilt realiseren). Stel jezelf de vraag: ga ik met dit gedrag mijn ambities in deze omgeving wel bereiken? Of roept mijn gedrag iets anders op in mijn omgeving?

Jouw intentie ≠ Jouw gedrag

Hoe meer jouw intenties overeenkomen met specifiek daarbij passend gedrag en je deze expliciet weet te maken, hoe effectiever je blijkt te zijn in het realiseren van je doelen. Dit is ook precies wat high performing professionals onderscheidt van middelmatiger functionerende professionals: continu reflecteren zij op eigen gedrag en vragen zij hun omgeving hoe deze daar naar kijkt.

Wellicht een tip voor jou: Een volgende keer wanneer jij niet bereikt wat je wilt bereiken, sta dan eens stil bij het gedrag waarmee je dat voor elkaar wilde krijgen. Hoe is deze mogelijk anders geïnterpreteerd door je collega’s? Wat zou jij daar anders in kunnen doen om toch je doel te bereiken?

door Muriel Schrikkema, partner Direction en HPO Center en oprichter feedforward analyse™

Verder ontwikkelen...

Trainingen
feedforward professionalTraject tot gecertificeerd feedforward professional
Maatwerk trainingen
feedback geven en ontvangen: feedforward je feedbackMaatwerktraining: Feedback geven en ontvangen
Cases