Feedforward in Leiderschap Feedforward in Leiderschap

nl

en

Artikelen

Leiderschap vraagt om moed, niet om aardig gevonden worden

Je bedoelt het goed. Je wilt benaderbaar zijn, betrokken blijven, zorgen dat mensen zich veilig voelen. Dus je luistert. Je stelt je open op. Je probeert de sfeer goed te houden. En je hoopt dat het team dan vanzelf in beweging komt.

Maar ondertussen merk je dat mensen elkaar ontlopen. Dat grenzen vervagen. Dat afspraken steeds minder scherp worden. En jij? Jij voelt je verantwoordelijk, maar zit ook klem. Want je wilt geen autoritaire leider zijn. Je wilt niet degene zijn die de sfeer verpest. Dus blijf je vriendelijk. Blijf je hopen. En slik je je ergernissen in.

In een ijzersterk artikel op ManagementSite schrijft Sybren van der Schaar over precies dit mechanisme. Over leiders die zijn doorgeslagen in aardig zijn. Niet omdat ze het verkeerd bedoelen, maar omdat ze het grotere geheel uit het oog verliezen. Zijn oproep is helder: leiderschap is geen knuffelfestijn. Het vraagt om ruggengraat. Om moedige keuzes. En om de bereidheid om ook ongemakkelijke gesprekken aan te gaan.

Wanneer pleasen leiderschap in de weg zit

In veel organisaties is een cultuur ontstaan waarin aardig doen de norm is geworden. Teamleiders die hun mensen koste wat het kost willen behouden, zeker nu personeel schaars is. Managers die uit een sterke familiecultuur komen, waar harmonie belangrijker voelt dan duidelijkheid. Of leidinggevenden die ooit zélf onder een harde baas werkten, en nu vooral anders willen zijn.

Begrijpelijk en risicovol. Want als je te veel bezig bent met aardig gevonden worden, loop je het risico dat je niet meer leidt. Dat je grenzen te laat stelt. Dat je niet durft te zeggen wat gezegd moet worden. En dat je verantwoordelijkheid doorschuift in plaats van neemt.

Wil je meer artikelen ontvangen? Meld je aan voor onze maandelijkse nieuwsbrief en ontvang direct de whitepaper over feedforward en de bestseller Een High Performance Organisatie… wat is dat?

Leiderschap begint waar pleasen stopt

Dienend leiderschap is waardevol en het is geen populariteitswedstrijd. Zoals Van der Schaar het treffend omschrijft: het gaat niet om bevestiging, maar om betekenis. Niet om je team te pleasen, maar om samen ergens voor te gaan.

Leiderschap vraagt om moed, niet om aardig gevonden worden

Dat vraagt om helderheid. Om durven kiezen. En om het voeren van eerlijke gesprekken, ook als die ongemakkelijk zijn. Juist daar laat je zien waar je voor staat. Juist daar ontstaat vertrouwen.

Een goed gesprek begint niet met het willen winnen van een discussie, maar met de moed om te benoemen wat beter kan. Met het stellen van scherpe vragen. Met het durven zeggen: dit helpt ons niet verder, laten we het anders doen.

Caring en daring in actie

Wij noemen dat vanuit het HPO-gedachtengoed het combineren van caring en daring kwaliteiten. Niet kiezen tussen vriendelijk of streng, maar beide kanten van leiderschap ontwikkelen. Zorgen voor je mensen én ze scherp houden. Ruimte geven én richting geven.

Het betekent dat je oog houdt voor de mens achter de medewerker én het gezamenlijke doel niet uit het oog verliest. Dat je aanspreekt als iets beter kan, juist omdat je betrokken bent. Dat je verantwoordelijkheid neemt, ook als het schuurt.

Dat is niet makkelijk. Het is wel echt leiderschap.

De kracht van verantwoordelijkheid nemen

In het artikel geeft Van der Schaar een onverwacht maar treffend voorbeeld: WHAM, het popduo uit de jaren tachtig. George Michael was het gezicht en de stem en Andrew Ridgeley koos bewust voor de ondersteunende rol. Niet omdat hij niets wilde bijdragen, maar omdat hij wist dat het succes van WHAM gebaat was bij focus, helderheid en een sterke frontman. Hij zette zijn eigen ego opzij en koos voor het grotere geheel.

Dat soort leiderschap zie je ook terug bij mensen als Satya Nadella, CEO van Microsoft. Hij bracht de koers van het bedrijf radicaal in beweging, niet door met de vuist op tafel te slaan, maar door ruimte te maken voor anderen, scherp te kiezen en tegelijkertijd de mens centraal te stellen. Minder controle, meer richting.

In beide voorbeelden zie je: leiderschap gaat niet om de hoofdrol opeisen, maar om verantwoordelijkheid nemen. Soms is dat zichtbaar. Soms gebeurt het achter de schermen. Altijd met het gezamenlijke doel als leidraad.

Als je merkt dat je vooral bezig bent met de sfeer goed houden, vraag je dan af: wat vermijd ik eigenlijk?

Tijd om het patroon te doorbreken?

Als je merkt dat je vooral bezig bent met de sfeer goed houden, vraag je dan af: wat vermijd ik eigenlijk? Welk gesprek stel ik uit? Waar mag ik duidelijker zijn?

In onze aanpak noemen we dat het voeren van moedige én opbouwende gesprekken. Geen klassieke feedback die de ander in de verdediging duwt, maar feedforward communicatie die uitnodigt tot leren, ontwikkelen en verantwoordelijkheid nemen. Ook als het schuurt. Dat begint met de juiste vragen stellen. Met het lef om eerlijk te zijn, en het vertrouwen dat daar iets goeds uit kan ontstaan. Niet om de ander gelijk te geven, maar om samen verder te komen en de gemeenschappelijke doel(en) te behalen.

Het artikel van Sybren van der Schaar is een aanrader voor elke leider die het soms lastig vindt om die balans te vinden. Je leest het hier: Leiderschap is geen knuffelfestijn – ManagementSite.

Laat je niet wijsmaken dat leiderschap draait om aardig zijn. Het draait om impact maken. En die begint bij jou.

Drie stappen om vandaag moediger te gaan leiden

Herken je dat je soms blijft hangen in ‘te aardig’ zijn? Dan helpen deze drie stappen om je leiderschap scherper, moediger en toch menselijk te maken.

Meer weten?

Neem contact met mij (Muriel Schrikkema) op om jouw leiderschap te versterken.

schrikkema@dir.nl

Veelgestelde vragen over persoonlijk leiderschap en High Performance Leiderschap

Schrijf je in en ontvang 2 cadeaus!

Sluit je aan bij duizenden managers en professionals die 1x per maand praktijkcases, artikelen en inzichten ontvangen. Bij inschrijving ontvang je direct de whitepaper over feedforward communicatie én de bestseller Een High Performance Organisatie… wat is dat?.

Inschrijven